11 oktober

12 oktober 2017 - Kooskia, Verenigde Staten

11 oktober 2017, Nambwa Lodge, Bwabwata National Park, Zambezi Region
Op het gemak opgestaan, douchen en ontbijten, dat laatste op een vlondertje aan de Kwando rivier. Daarna de was gedaan, alweer, dat groeit waar je bij staat. Maar daarna lekker naar de lodge gewandeld, en daar uren in een soort lounge gedeelte gehangen en alle apparatuur opgeladen. Onderwijl koffie gedronken, ook lekker. Terwijl wij daar zaten kwam op zo’n 100 meter van de lodge een grote kudde olifanten van zo’n 70/80 stuks water drinken, daar in een grote waterpoel. Fantastisch om te zien.
Omdat wij een safari geboekt hadden om 16.00 uur hebben wij tussen de middag warm gegeten, lekkere macaroni. Om iets voor half 4 naar de lodge gelopen, waar wij om iets voor 4 uur werden gehaald voor de gamedrive. Eustice heet onze gids. Wij gingen vol verwachting op pad, want in dit park zitten meer dan 1000 olifanten. Rijden, rijden, op z’n gemakje want alles is interessant nietwaar. Zagen al snel 3 warthogs, heel grappig.
Plotseling, jawel, olifanten. Overal om ons heen, meer dan honderd olifanten. Als je dit nog nooit hebt mee gemaakt is het niet te omschrijven hoe onvoorstelbaar indrukwekkend dat is. Ik kreeg er kippenvel van. Hebben er zeker een half uur staan kijken en foto’s staan maken en gefilmd met de telefoon. Opeens kwam er een grote olifant heel dicht naar ons toe. De gids deed even de motor starten en toen ging ze weer verder. Maar ze was echt heel dichtbij, op hooguit 5 meter afstand, en dan zijn ze erg groot hoor. Hebben met ingehouden adem zitten kijken en luisteren naar het gerommel dat olifanten soms voortbrengen.
Uiteindelijk doorgereden en toen zagen we ook nog grote groepen olifanten die gingen drinken, ook leuk om te zien. Daarna nog een heel grote kudde buffels, echt ook wel meer dan honderd, Red Lechwes, kudu’s, een sabelantilope, visarend, impala’s, giraffen, tsessebees, en ineens zag Jos een leeuw liggen. Dat is natuurlijk ook een leuke om te zien. Deze was alleen, maar volgens de gids was de familie echt wel in de buurt. Nog even rond gereden om te kijken of we ze zagen, maar helaas. Ik zag onderweg ook nog de lelkieviet, dat is ook een leuke vogel om te zien.
Tijdens een korte stop waren er bavianen heel dichtbij. Super lui lagen er her en der beesten over een grote boom gedrapeerd, heel grappig om te zien. Daarna weer op weg naar de lodge, zag de gids ineens een uiltje in een boom zitten. En dat was echt knap want de schemering viel en het uiltje is bruin en nog geen 15 cm groot. Prachtig.
Daarna doorgereden naar onze campsite, de gids een fooi en een T-shirt gegeven. Daarna crackers met beleg zitten eten en thee gedronken en nog een uurtje van alweer een ongelofelijk mooie sterrenhemel zitten genieten. Om 21.00 uur lagen wij op bed.

1. Ino Kalker:
    14 oktober 2017
    Om zoveel olifanten van zo dichtbij te kunnen zien is natuurlijk super. Daar krijg je zeker kippevel van!
  2. Toos de Raat:
    14 oktober 2017
    Wat een belevenis in gedachte reis ik mee geniet van al die mooie natuur Gr
  3. Aad van der Meer:
    18 oktober 2017
    Zo mooi om dit te lezen. Relax en toch erg leuk en mooi.