9 oktobrr

11 oktober 2017 - Ihaha Camp, Botswana

9 oktober 2017, van Savuti naar Ihaha in Chobe National Park
Weer om half 6 opgestaan want wij wilden om 7 uur gaan rijden. Dat is gelukt. Eerst nog even verkeerd gereden, want wij moesten over een brug. Die zag Jos niet dus wij reden eerst rechtdoor. Ik zag die brug wel, maar wist niet dat wij die moesten hebben. Brug is trouwens een groot woord, het is een lange plaat met een leuning. Maar goed, gevonden en dus er overheen en vervolgens 27 km naar Ghoha gate over een echt Afrikaanse weg. Dus veel zand, hobbels en kuilen, gravel. Jos moest onverwacht stoppen omdat Ron stilstond. Dan kom je niet zo makkelijk weg, maar gelijk stopten er 2 wagens die gebaarden dat zij zo terug zouden komen om te helpen. Was gelukkig niet nodig, wij kwamen alweer vooruit.
Om half 11 zo’n beetje waren wij aan de eerste gate, en toen nog zo’n 50 km. Eerste deel was weer zand en zo maar de laatste 40 km was asfalt, dat schiet dan ineens lekker op. Dus om even voor 12 uur waren wij bij Ngoma gate. Daar koffie gedronken en een dubbele cracker met kaas gegeten en na inschrijven weer verder gereden. De eerste 4 km was weer een bumpy road, daarna werd de weg wel iets beter.
Wij hebben een super rit gemaakt naar deze campsite, waarbij we heel veel wild gezien hebben. Roan antilope, impala’s, giraffe, grote kudde buffels, Afrikaanse visarend, Carmine bee eaters, lepelaars, een heel grote groep pelikanen, Open billed storks, ook heel veel, witte reigers, grote en kleine, kudu’s, warthog. Ook nog een zwart witte ibis gezien, honderden zebra’s, waterbokken, Blacksmith Plovers. Kortom was super tof. Ongetwijfeld vergeet ik dieren, maar het was erg veel. Toen kwamen wij op de campsite en daar stonden op nog geen 5 meter 3 kudu’s. Ook erg leuk.
Straks weer een poging doen om te bbq’en. Er staat nogal veel wind, dus het gaat niet zo makkelijk als gisteren. Morgen gaan wij dezelfde 24 km terug rijden. Hopelijk zien wij dan weer zoveel. Als wij het park uitgaan, gaan wij naar Namibië, via Katima Mulilo.

1. Aad van der Meer:
    16 oktober 2017
    Mooie avontuurlijke weg en wat hebben jullie veel gezien.