5 oktober terug in Maun

5 oktober 2017 - Maun, Botswana

5 oktober 2017, van Island Safari Lodge naar Xakanaxa campsite in Moremi Game Reserve
Vanochtend alweer vroeg op, 6 uur, dus wij zaten tijdig aan het ontbijt. De plek is echt super leuk met echt heel veel soorten vogels. Toen wij gisteravond na een redelijk diner naar de plek terug liepen hoorden wij ineens een hippo met veel gesnuif het water uitkomen.
Na het ontbijt op het gemak naar Moremi gereden. Net voor wij het terrein van de lodge afreden zagen wij ineens een visarend zitten. Helemaal top.
Bij Moremi hoefden wij ons alleen te registreren omdat wij alles al geregeld en betaald hadden. Na een kop koffie en 2 boterhammen reden wij het park in. De bedoeling was met een omtrekkende beweging naar de campsite te rijden. Dat is niet helemaal goed gegaan. Daar kom ik zo op terug. Want tijdens het rijden door het park zagen wij heel veel olifanten, heel veel zebra’s, gnoes, kudu, impala’s, wrattenzwijnen, giraffes, een maraboe, 2 zwart-witte ibissen, witte reigers, red billed, yellow billed en grey billed hornbills, steenbokjes en nog diverse andere soorten vogels.
Bij het maken van de doorsteek naar onze campsite bleek dat niet te kunnen, want de weg stond onder water. Nog een poosje gezocht naar een andere weg maar helaas, wij moesten helemaal terug naar de gate. De wegen bestaan voor een groot deel uit zand en wij hebben meerdere keren vastgezeten in het zand. Een keer kwamen wij echt niet meer los dus toen moesten de mannen gaan graven. Uiteindelijk is het weer goed gekomen maar dat leverde ook weer oponthoud op. Daardoor  waren wij pas om 5 uur bij de gate, en toen was het nog ruim 2 uur naar onze campsite.
Hebben dus voor het eerst en geheel tegen ons zin in het donker moeten rijden. Was echt super moeilijk. Na veel zoeken konden we ook deze weg niet meer vinden, dus uiteindelijk besloten bij de poort naar het terrein te gaan staan. Stonden daar nog maar net toen er ineens een ranger naast ons stond. Uiteindelijk hebben we de stoelen die wij net naar buiten hadden gedaan weer ingeladen en moesten wij achter hem aan rijden naar de campsite. Waar wij uiteindelijk om kwart voor 8 stonden. Toen nog eten, gauw voor iedereen 2 eitjes gebakken, althans Klaziena heeft gebakken en ik heb boter op brood gesmeerd, banaantje toe en het is nu 10 over half 10. Wij gaan ons bed opmaken en weer een poging wagen te slapen. Het is geen fijn bed dus hebben steeds momenten dat wij wakker worden. Dat was het weer voor vandaag.
6 oktober 2017, van Xananaxa terug richting Maun
Vannacht wakker geworden van de regen en het onweerde ook. Raam stukje dicht en het dakluik ook maar even dicht gedaan. Weer om 6 uur opgestaan en nu konden we zien dat het weer een prachtig stuk natuur was waar wij stonden. De dame van het park kwam nog even langs om ons te registreren.
De klep van ons toilet ging niet meer open, het is een chemisch toiletje. Daarnaast is door de slechte kwaliteit van de wegen ook urine naast de container terecht gekomen. Dat stonk vreselijk dus dat heeft Jos ook gelijk schoon gemaakt. En dat nog voor het ontbijt.
Daarna overlegd met elkaar in verband met de benzine. Gisteren best veel verbruikt al met al. Goede raad is duur dus toch maar besloten terug naar Maun te rijden en daarna weer terug naar Khwai.
Onderweg naar de uitgang nog een grote groep buffels gezien, bavianen, zebra’s en impala’s. Op de camping zaten veel mooie vogels, o.a. een hop, een grijze lourie, kleine blauwe vinkjes, en de blauwglanzende spreeuw.
Bij de uitgang vroeg Jos nog iets aan 2 gasten die daar stonden i.v.m. de benzine en de afstand. Zij adviseerde toch wel om te gaan tanken en pas daarna weer terug te gaan.
Uiteindelijk bleek dat we er bijna 4 uur over gedaan hebben om in de buurt van Maun te komen. En dat over iets meer dan 100 km gravel en een kleine 40 km asfalt. Dus toen Ron een bord van een camping zag gaf hij richting aan en ging de weg af. Weer even overlegd en toen besloten op de camping op 200 mtr afstand te gaan staan, mits plek. Gelukkig was er plek en is het een mooie camping. Met internet. Ook leuk.
De campers neergezet en een lunch bereid. Daarna zijn de mannen gaan tanken en de vrouwen gaan wassen, nu mooi even de tijd voor. En het is ook vandaag weer lekker warm dus alles is vast zo droog. Naast ons is een groep Italianen komen staan die doodleuk aan ‘onze’ picknick tafel gingen zitten. Omdat wij net terug kwamen met de was die er gewoon gezellig bij gezet.

1. Jan en Asta:
    8 oktober 2017
    Goed hoor om in zo'n grote dierentuin rond te rijden.
    Veel plezier en genieten maar!
  2. Ino Kalker:
    8 oktober 2017
    Genieten van de vele verschillende vogels en andere dieren. Ik lees wel dat de weg er naar toe 'vele omwegen' kent. Interessant om te lezen, ik hoop voor jullie ook interessant om te ervaren.